Wyczuwanie pór roku
JĘZYK I NAUKA CZYTANIA
Materiały:
papier
flamastry
papier do rysowania
termometr do mierzenia temperatury w budynku i na zewnątrz
Co należy zrobić:
1. Porozmawiaj z dziećmi o tym, jak dużą rolę odgrywają nasze zmysły w rozpoznawaniu pór roku.
2. Poproś dzieci, aby opowiedziały, jak wyczuwają nadejście zimy. Malcy mogą wymienić uczucie zimna, zapach drewna palonego w kominku czy odgłos skrzypienia śniegu.
3. Zachęć dzieci, aby opowiedziały, jak ich rodziny przygotowują się do poszczególnych pór roku. (Możesz wysłać listy do rodziców, prosząc aby pomogli swoim pociechom w tym zadaniu). Zapisz odpowiedzi malców.
4. Poproś dzieci, aby napisały lub narysowały, co im się podoba w obecnej porze roku.
5. Pierwszego dnia nowej pory roku zapisz temperaturę panującą na dworze i w sali. Porównaj zapiski z pierwszych dni wszystkich czterech pór roku.
6. jeśli to możliwe, chodź z dziećmi na spacery podczas każdej z pór roku i proś malców o wskazywanie różnic. Zachęcaj ich do kierowania się zmysłami.