Powitanie zimy
JĘZYK I NAUKA CZYTANIA
Materiały:
kilka dużych arkuszy tekturowe karty flamastry
Co należy zrobić:
1. 21 grudnia to pierwszy dzień zimy.
2. W pierwszym dniu zimy razem powitajcie tę porę roku, czytając ulubione książeczki dzieci o zimie.
3. Zapisz słowo „zima” na środku dużego arkusza i otocz je okręgiem. Poproś dzieci, aby wymieniły kilka rzeczy związanych z zimą, takich jak śnieg, zimno, lód, narty, gorąca czekolada, rękawiczki, zimowe buty, sanki, bałwanek itp. Zapisuj pomysły dzieci na zewnątrz okręgu.
4. W zależności od zdolności koncentracji malców, zakończ kompletowanie listy i powieś ją na ścianie lub kontynuuj ćwiczenie, tworząc „zimową ścianę słów”.
5. Pozwól każdemu z dzieci przepisać jedno słowo i narysować odpowiadający mu rysunek na tekturowej karcie.
6. Zapisz słowa wybrane przez dzieci na kartach i poproś malców, aby umieścili je w odpowiednim miejscu „ściany słów”. (Mianem tym określa się tablicę z kolejnymi literami alfabetu, na której dzieci umieszczają nowe słowa, do których potem mogą wracać podczas kolejnych zajęć).
Co jeszcze można zrobić:
1. Wykorzystaj technikę listy słów do omówienia z dziećmi kolejnego tematu.
2. Zagłosujcie, w jakim kierunku mają się potoczyć zajęcia. Niech malcy zdecydują, w jaki sposób udekorować salę i jakie znaleźć rekwizyty.
3. Zachęć dzieci do kreatywności, pozwalając, aby ich pomysły miały konkretny wpływ na wystrój sali.
Zajęcia w grupie: Wytnij wszystkie słowa związane z zimą. Wyznacz kilka kategorii, na przykład „wakacje”, „pogoda”, „ubrania”, „jedzenie” itp. Poproś dzieci, aby posegregowały słowa, przypisując je do tych kategorii.