Indiańskie woreczki
PLASTYKA
Materiały:
papierowe torby na zakupy (po jednej dla każdego z dzieci)
nożyczki
klej
styropianowe tacki
plastikowe noże i widelce
zmywalna farba w różnych kolorach
dziurkacz
gruba włóczka
Co należy zrobić:
1. Opowiedz dzieciom o tym, że wiele plemion indiańskich używało woreczków do zbierania pożywienia i innych przedmiotów niezbędnych w codziennym życiu. Zachęć dzieci do wykonania własnych kreatywnych wersji takich woreczków.
2. Niech każdy z malców wytnie z papierowej torby duży prostokąt. Młodszym dzieciom pomóż poprzez narysowanie prostokąta na torbie, a malcom, którzy nie potrafią posługiwać się nożyczkami, pozwól wydrzeć prostokąt wzdłuż zagiętej linii. Pomóż dzieciom zagiąć do góry wąski koniec torby.
Na szczycie zostaw miejsce na klapkę.
3. Niech dzieci zakleją boczne krawędzie woreczka, pozostawiając górną krawędź otwartą.
4. Rozdaj malcom plastikowe noże i widelce oraz zademonstruj w jaki sposób można za ich pomocą rzeźbić wzory na denkach styropianowych tacek, tworząc szablony do odciskania na papierze. Pomóż dzieciom wyciąć wykonane wzory.
5. Rozłóż gazety na stanowisku pracy. Nalej zmywalną farbę na styropianowe tacki. Poproś dzieci, aby wybrały swoje ulubione kolory i pokryły odpowiednią farbą wycięte wzory za pomocą pędzelków. Następnie pomóż malcom odcisnąć wzory na papierowych torbach. Eksperymentujcie z różnymi kształtami i kolorami. Na koniec poczekajcie, aż farba wyschnie.
6. Pozwól dzieciom dokończyć ozdabianie swoich woreczków za pomocą kredek świecowych lub ołówkowych.
7. Pomóż dzieciom wykonać za pomocą dziurkacza otwory w górnych rogach każdego z woreczków i przewlecz przez te otwory grubą włóczkę, aby stworzyć pasek. Połącz końcówki włóczki taśmą klejącą.
8. Wybierzcie się na spacer i napełnijcie wykonane woreczki różnymi skarbami, na przykład liśćmi, kamykami i kwiatami.
Plastyka: Sprasuj kwiaty i liście znalezione przez dzieci, podkładając pod nie karton i papier pakowy, a z wierzchu nakrywając ciężką książką. Tak uzyskane ozdoby wykorzystaj w kolażach i innych projektach plastycznych.
Matematyka: Zachęcaj dzieci do segregowania zebranych przedmiotów według podobieństw i różnic.
Piosenka
Chodźmy razem zbierać
(Na melodię „Pojedziemy na łów”)
Chodźmy razem zbierać; zbierać, towarzyszu mój.
Zbierać liście i kwiaty,
Dla mamy i dla taty,
Towarzyszu mój.
Chodźmy razem zbierać, zbierać, towarzyszu mój.
Zbierać szare kamyki,
Z których będą guziki,
Towarzyszu mój.
Chodźmy razem zbierać, zbierać, towarzyszu mój.
Zbierać suche gałązki,
Dla kaczuszki i gąski,
Towarzyszu mój.